«Догори дригом», або позитивний хаос Олександра Жуковського

4 года назад 0

На фото Олександр Жуковський, художник

Вона відкрилася 27 листопада — персональна виставка Олександра Жуковського «Догори дригом».

І хоч художник він надзвичайний і яскравий, відомий не тільки в Херсоні, не тільки в Україні, і часто бере учать у всіляких виставкових заходах, але «персоналка» в нього таки перша.

Загалом, від Жуковського завжди очікуєш чогось незвичайного, вражаючого і оригінального. З чого тільки не створює він свої шедеври! Традиційні полотно й олійні фарби, акрил, звичайна хлорка на звичайній тканині, трафаретні відбитки, дзеркало, якісь дерев'яні частини меблів, старі скатертини — та навіть якісь шматки текстилю в нього в хід йдуть (все це можна побачити в експозиції). А потім стоїш і дивуєшся: ну треба ж таке! Поруч усміхається скульптор Юрік Степанян: «Прекрасний молодий талановитий товариш! Я наполягав, щоб він у Спілку художників вступив».

Передчуття чогось незвичайного було і цього разу, і воно справдилося. Назва експозиції «Догори дригом» матеріалізувалася в буквальному сенсі слова у виставковій залі на площі Свободи…

Олександре, чому «Догори дригом»? Що у вас сталося?

Догори дригом буває, коли що щось пішло не так. А в мене з самого початку все не так пішло. Я готувався завчасно, але перед виставкою навалилося дуже багато роботи, саме творчої — там малювати, там малювати. Ми з Сашком Печорським до Києва встигли з'їздити будиночок Поліни Райко розписати. Ідей було багато, але потім все відсіялося. І в останній момент я вирішив, що буду робити хаос повний. Захотілося показати, що робив і такі, і такі речі. Багато чого вже давно ніхто не бачив. Звичайно, хотілося зробити щось свіженьке, але вийшло теж цікаво, бо роботи залежуються на полицях, а їм потрібний рух. У мене так бувало в житті, коли щось йшло не так, але в принципі до якогось результату призводило.

А що там з будиночком Поліни Райко?

При київській залізниці зробили велику виставку UKRAINE WOW, спеціально під це побудували копію будиночка Поліни Райко, але розмірами менший, ніж справжній, вкрили його солом'яною стріхою і зробили його як мазанку. Всередині ми розписали його в стилі Поліни Райко — але нам дозволили це робити з невеликими відхиленнями, тому що знають, що ми, в принципі, такі ж наївні художники, як і вона.

Ви досі вважаєте себе художником наївним або відчуваєте, що перейшли на якийсь інший рівень?

Я думаю, що саме наївним художник і повинен залишатися, зберігати свою наївність — це як дитячий малюнок, прекрасний і одночасно наївний. Переростати цю планку дуже складно. Напевно, про мене хтось може сказати — наївний я або не наївний.

А за самовідчуттям?

Це складно. Я просто відчуваю себе в душі художником. У мене йде постійний пошук — від реально повного «трешака», навіть занепадництва (все неясно, все незрозуміло і, можливо, комусь навіть нецікаво), до мало не класичних речей, які я намагаюся робити шляхом проб і помилок.

І скульптура?

Свого часу я захоплювався виробами з кримського каменю — бачите, він реально золотий, дуже красивий, дуже податливий — і в той же час дуже крихкий, ламкий, з ним дуже важко працювати. Я навчився, і такі скульптурки навіть купували, а це те, що у мене залишилося.

Кажуть, ваші картини купили і Елтон Джон, і друг Енді Уорхола — це правда чи просто херсонська легенда?

Про «Енді Уорхола» — це реально. Є у нас друг Саша Євстаф'єв, він організовував нам промоушн, з ним ми робили кілька шикарних виставок на Фабриці і потім вирішили продавати роботи через майданчик eBay. Він все організував — і не встигли ми виставити, як через три години Саня мені телефонує і каже, що чувак з Чикаго хоче купити картину «Енді Уорхол» (змішана техніка, хлорка з чорною тушшю).

А Елтон Джон — купив чи не купив?

Це ціла історія. Колись я жив в Білозерці, у матері в будинку, а вона любила творчість Елтона Джона — «Елтон Джонька» його називала. «Саня, намалюй Елтона Джоньку, — каже. — Він тобі грошей заплотіт». Коли вона померла, через кілька років мені попалася в журналі фотографія Елтона Джона відомої жінки-фотографа, у тут він веселий такий, бажає всім щастя, там навіть назва була якась типу Миру вашому дому — так я її і назвав. У мене була ідея подарувати її Елтону Джону, бо мати хотіла, щоб я намалював картину і подарував. Ми зняли ціле відозвернення про те, що я хочу йому подарувати картину, намагалися вийти на людей, пов'язаних з ним — але не достукалися, він же мега-зірка.

Зате в Херсоні залишилася легенда.

І сама картина досі в Херсоні. Вийшов такий собі фейковий проект.

Не варто занепадати духом, все ще попереду.

Так, скільки було таких речей, коли дива трапляються! Я вірю в те, що коли цілеспрямовано думаєш про щось позитивне, хороше, то це з часом і відбувається. А найголовніше диво — діти. В них все життя наше чудове.

До речі, дитячі м алюнки на стінах — чиї?

Тих, хто надихає тата на творчість. Це мій син Сашко (Сан Санич) і дочка Ангеліна (Ангелок). Дочка Настя старша, і у неї творчість пішла в «кондитерку». Вона робить гарні тортики, тістечка, вже два роки кондитером працює.

А чому тут дивуватися — ви ж самі-то у художники прийшли з кухарів…

Це гени. У мене тато був фотографом, і тяга до прекрасного мені дісталася від нього.

Власне, як і всі художники, малюю з дитинства. Садок, школа, потім це забувається. Але потім я знову згадав, що люблю малювати. Зараз-то все можна купити, а тоді було складно, я почав добувати якісь предмети — малював на ящиках, якихось дерев'яних штуках, малював на всьому, що потрапить під руку. Так воно і затягнуло.

Багато картин висить догори ногами. Навіщо? Чи люди це зрозуміють?

Я всіх вас заспокою: до кінця експозиції всі картини будуть висіти правильно. Якщо протягом місяця люди будуть приходити, то вони побачать, що кожен раз картини будуть перевертатися.

А може ви ще будете замінювати одні роботи іншими?

Такий варіант теж можливий. Мені не хотілося зробити нудну виставку. Мені хотілося, щоб люди прийшли і посміхнулися, пораділи. Коли йдеш по вулиці і бачиш сумні обличчя — це напружує. Хочеться передати своє сонечко всім оточуючим. Бери його, як вогник, і йди далі. Мистецтво має нести позитив.

А чи має, на ваш погляд, мистецтво бути актуальним?

Мистецтво багатолике — як весь світ, як життя. Життя наше неоднозначне, і мистецтво таке ж — воно повинно бути мінливим і обширним, як весь всесвіт. Розширюючи межі свого світовідчуття, світогляду, ти теж трошки виходиш з соціальних та інших аспектів життя. Шаблони потрібно розхитувати.

Особисто ви реагуєте на події останнього часу — в творчості?

Це важка історія. Не хотілося занурюватися в ці речі конкретно. Всі знають, що йде війна і країна не в особливо веселих настроях. Тому завдання художника (можливо, це не факт), щоб трошки своїми барвами розбавити цю невеселе життя. А в принципі, люди багато і самі придумують. Ти в душі будеш відчувати, що є інша сторона медалі — не тільки все ось так погано. А можна, роблячи виставку, спробувати людей надихнути на творчість: може, завтра вони захочуть відкрити в собі якісь таланти, і від цього світ стане тільки прекраснішим.

  •  

View the embedded image gallery online at:
http://vgoru.org/index.php/kultura/item/47808-dohory-dryhom-abo-pozytyvnyi-khaos-oleksandra-zhukovskoho#sigProIdb45fb83636